MiCA je zkratka pro nařízení EU o trzích s kryptoaktivy. Stanovuje jednotná pravidla pro vydavatele kryptoaktiv a pro poskytovatele služeb souvisejících s těmito kryptoaktivy. Pravidla doposud nebyla regulována jinými právními předpisy EU v oblasti finančních služeb.
Nařízení se vztahuje na vydávání, veřejné nabízení a přijímání kryptoaktiv k obchodování a poskytování některých služeb v oblasti kryptoaktiv v EU a nabývá účinnosti již 30.12.2024.
Nařízení se naopak nevztahuje na:
- kryptoaktiva, na něž se vztahují jiné právní předpisy EU o finančních službách (např. ty, které se považují za finanční nástroje, penzijní nebo pojistné produkty);
- poskytovatele služeb souvisejících s kryptoaktivy výhradně pro své mateřské nebo dceřiné společnosti, likvidátory a správce v insolvenčním řízení;
- kryptoaktiva, která jsou jedinečná a nezaměnitelná s jinými (např. digitální umění a digitální sběratelské předměty).
Dle Nařízení MiCA se kryptoaktivy rozumí digitální zachycení hodnoty nebo práv, které může být převáděno a ukládáno elektronicky pomocí technologie sdíleného registru nebo pomocí podobné technologie (obvykle se kryptoaktiva označují jako kryptoměny).
Obecně pravidla obsažená v nařízení MiCA upravují:
- Požadavky na transparentnost a zveřejňování určitých informací při vydávání kryptoaktiv;
- Povolování poskytovatelů služeb souvisejících s kryptoaktivy nebo vydavatelů tokenů (vázaných na aktiva nebo elektronických peněžních tokenů) a dohledu nad nimi
- Fungování, organizace a řízení vydavatelů a poskytovatelů služeb;
- Ochranu držitelů kryptoaktiv a klientů poskytovatelů služeb;
- Opatření, která mají zabránit obchodování zasvěcených osob (tj. osob, které mají vnitřní informace), nedovolenému zpřístupnění vnitřních informací a manipulaci s trhem.
Nařízení MiCA dělí kryptoaktiva do 3 kategorií:
- Kryptoaktiva jiná než tokeny, která se vážou na aktiva nebo elektronické peněžní tokeny (tj. jiná než v kategorii 2 a 3) - fungují obdobně jako virtuální klíč, který umožňuje přístup k aplikaci nebo službě
- Tokeny vázané na aktiva (ART) – navázáním se na určité aktivum nebo soubor aktiv stabilizují svou hodnotu, používají se jako uchovatel hodnoty a prostředek k nákupu zboží
- Elektronické peněžní tokeny (EMT) – navázáním se na jednu úřední měnu stabilizují svou hodnotu, slouží zejména jako platební prostředek
Samostatnou kategorií jsou pak poskytovatelé služeb souvisejících s kryptoaktivy (CASP).
Tyto služby jsou např. o úschova a správa, směna za měnu, která je zákonným platidlem, směna za jiná kryptoaktiva, provádění příkazů ke kryptoaktivům, poskytování poradenství, správa portfolia kryptoaktiv apod. V praxi se tedy jedná o krypto směnárny, krypto burzy, provozovatele bitcoinmatů, platformy umožňující správu, administrací nebo další nákladní s kryptoaktivy, kryptopeněženky apod.
V závislosti na tom, zda se jedná o poskytovatele služeb nebo vydavatele kryptoaktiv určité kategorie, se liší i povinnosti. Obecně na vydavatele kryptoaktiv a poskytovatele služeb dopadá povinnost jednat s vysokým standardem péče (tj. čestně, spravedlivě a profesionálně) a v nejlepším zájmu držitelů kryptoaktiv.
Dále je zde řada dalších specifických povinností jako jsou:
- vypracovat, oznámit (případně nechat schválit) a zveřejnit bílou knihu na internetových stránkách;
- odhalovat střety zájmů, předcházet jim, řídit je a zveřejňovat je;
- vypracovat ozdravné plány a plány zpětné výměny pro případ, že nebude možné plnit své povinnosti;
- předcházet zneužívání trhu zahrnujícímu kryptoaktiva;
- mít povolení pro výkon činnosti;
- AML povinnosti.
Vysvětlení jednotlivých povinností, které je třeba splnit dle Nařízení MiCa se budeme věnovat v dalších článcích. Pokud budete mít zájem o právní pomoc v souvislosti s kryptoaktivy, neváhejte se na nás obrátit. Pokud byste se chtěli dozvědět více, sledujte náš web, náš Facebook, Instagram či LinkedIn.